עמוד הבית בלוג מה זה תיאום מס?
מה זה תיאום מס?
שתף
27 נוב 2022

תיאום מס הוא תהליך המאפשר לשכירים לדייק ולמטב את גובה מס ההכנסה אותו הם משלמים. ככלל, לשכירים העובדים בעבודה אחת בלבד אין את הצורך בכך, משום שמס ההכנסה אותו הם משלמים, כמובן בהתאם להכנסה החייבת במס שלהם, משולם על ידי המעסיק. שכיר העובד בעבודה אחת ומעלה, בעצם משלם מס הכנסה לפי הכנסה חייבת במס שאינה מדויקת. מס ההכנסה בארץ מחושב באופן פרוגרסיבי, כך שגובה המס לתשלום משתנה בהתאם למדרגות מס, שתלויות בגובה ההכנסה החייבת במס. תיאום מס, הוא ההליך ש"מחבר" בין כל העבודות של השכיר, משקלל אותן, ומביא בסופו של דבר לסכום מס ההכנסה הנכון אותו אתם צריכים לשלם, על ידי התייחסות לכל מרכיבי ההכנסה החייבים במס שלכם.

אז איך מבצעים תיאום מס בפועל?

ככלל, בכדי לבצע תיאום מס בפועל יש לגשת לפקיד השומה הרלוונטי אליכם, בלשכה אליה אתם משויכים. (אם אינכם יודעים לאיזו לשכה אתם משויכים- תוכלו למצוא את הפרטים באתר רשות המיסים). עליכם לפנות לפקיד השומה ולבקש טופס לבקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי מס.

בטופס תצטרכו למלא פרטים אישיים שלכם, של בן או בת הזוג, הכנסות שלכם ושלו/ שלה ועוד..

כמו כן, אתם תאשרו בטופס את בקשתכם לתאם מס על פי החוק. בטופס זה, תוכלו לתאם מס גם בגין הכנסות הנובעות מרווחי הון או מריביות מהון (כמו מניירות ערך לדוגמא).

דרך אפשרית נוספת, היא לבצע את תיאום המס באמצעות האינטרנט. לשם כך, עליכם להצטייד במספר תיק הניכויים של כל המעסיקים השונים שלכם, ולחשב משכורות שנתיות משוערות המשולמות לכם מכל מעסיק אצלו אתם עובדים.

בנוסף, תצטרכו להחזיק מספר מזהה אחד מתוך הרשימה הבאה:

  •       מספר רישיון נהיגה
  •       תאריך הנפקת תעודת הזהות שלכם
  •       מספר דרכון
  •       מספר זהות של אחד מילדיכם ואת תאריך הלידה שלו

עוד שתי דרכים אפשרויות קיימות לשם ביצוע תיאום מס. הראשונה היא ביצוע מס באופן ישיר מול המעסיק אצלו אתם עובדים כשכירים. תיאום מס באופן ישיר מול המעסיק מצריך פנייה למחלקת השכר, שבאמצעותה תוכלו לבצע את תיאום המס, בהתאם להוראות שתקבלו, המשתנות בין מקום עבודה אחד לאחד.

הדרך השנייה היא ביצוע תיאום מס באמצעות בא כוח. כלומר מישהו שפועל עבורכם ומיופה כוח על ידכם לשם כך. אותו אדם שבא כוחכם לא יכול להיות כל אדם מן השורה, אלא רואה חשבון או יועץ מס- בלבד.

 יתרונות וחסרונות מסוימים מצויים בכל אחת מהשיטות, ועתה נרחיב עליהם בקצרה.

תיאום מס בלשכת פקיד השומה:

יתרונות:

  •       פקיד השומה עורך את החישוב בעצמו, כך שמדובר בחישוב מקצועי ומהימן.
  •       קל יותר לנצל את הטבות המס המגיעות לכם, כמו גם לברר את הזכאות אליהן.
  •       אין מגבלה על הוצאת אישורים כפי שקיימת באתר האינטרנט.

חסרונות:

  •       ההגעה הפיזית ללשכת פקיד השומה אליה אתם משויכים יכולה לגזול זמן רב והמתנה בתור.
  •       הדרישות למסמכים הינן קפדניות ומדויקות יותר.
  •       ישנה חובה להזדהות בעצמכם ולא על ידי שליח (להוציא יועצי מס ורואי חשבון).

תיאום מס באמצעות האינטרנט:

יתרונות:

  •       זמין ומיידי, מאפשר נוחות מקסימלית.
  •       אפשר להיעזר במדריכים אינטרנטיים מרובים או להיוועץ בחברים, מומחים או יועצי מס.
  •       מקבלים אישור מיידי אותו אפשר להדפיס.

חסרונות:

  •       ישנו סיכוי רב יותר לטעויות ולאי דיוקים, משום שאתם מבצעים את החישוב בעצמכם ולא פקיד השומה.
  •       אין אפשרות למצות את כל הטבות המס אליהן אתם אולי זכאים.
  •       אין אפשרות להוציא אישורים נוספים לשם ביצוע תיאום מס נוסף אם תצטרכו, במהלך אותה שנת מס.
  •       תיאום המס האינטרנטי מוגבל בגובה ההכנסה החייבת במס שלכם (ישנה תקרת הכנסה מסוימת).

תיאום מס באמצעות המעסיק

יתרונות:

  •       תיאום המס אותו תבצעו באמצעות המעסיק לא מחייב אתכם, כלומר תוכלו לבצע תיאום מס נוסף מאוחר יותר במידת הצורך (לדוגמא כדי לדווח על הכנסות חייבות במס ממקורות הכנסה נוספים).
  •       פשוט, קל ומהיר.
  •       המעסיק לא חייב לקבל את בקשתכם לביצוע תיאום מס באמצעותו.

חסרונות:

  •       ישנו סיכוי רב יותר לטעויות ולאי דיוקים משום שלרוב מחלקות השכר לא מתמחות בנושאים אלו ולעיתים אפילו פחות מנוסות בביצוע תיאומי מס מהעובדים.
  •       לא תוכלו למצות את זכויותיכם בהכרח לקבלת הטבות מס אליהן אתם זכאים אם לא קיבלתם אותן כבר.

 תיאום מס באמצעות בא כוח

יתרונות:

  • מדובר על חישוב המבוצע באמצעות רואה חשבון או יועץ מס, כך שמדובר בבעל מקצוע מנוסה, ולכן החישוב יבוצע באופן מקצועי והסיכוי לטעויות או לאי דיוקים קטן משמעותית.
  • מקבלים אישור מיידי אותו ניתן להדפיס.
  • זמין ומיידי, מאפשר נוחות מקסימלית.

חסרונות:

  • דורש תשלום לבעל מקצוע, על מנת שיבצע עבורכם את תיאום המס (בין אם מדובר ביועץ מס או ברואה חשבון).
  • אין אפשרות למצות את כל הטבות המס אליהן אתם אולי זכאים.
  • אין אפשרות להוציא אישורים נוספים לשם ביצוע תיאום מס נוסף אם תצטרכו, במהלך אותה שנת מס.
  • תיאום המס באמצעות בא כוח מוגבל בגובה ההכנסה החייבת במס שלכם (ישנה תקרת הכנסה מסוימת).

 מדוע כדאי לי לבצע תיאום מס?

הכדאיות לבצע תיאום מס היא אחת והיא חשובה- לדייק בתשלומי מס ההכנסה. לשם הבהרה, אתן דוגמא. נניח שמדרגות המס הן 10% מס הכנסה על 1,000 ₪ הראשונים, ו20% אחוז על ה1,000 ₪ הבאים. שכיר שמרוויח 2,000 ₪ באופן מתואם, משלם כ300 ₪ בחודש. לעומת זאת, מי שלא יתאם מס, ישלם 10% על כל אחת מההכנסות שלו, כלומר 200 ₪.

לאחר שהבנו באמצעות הדוגמא מה המשמעות וההשלכות של דיווח על הכנסות חייבות במס בצורה לא נכונה, חשוב להדגיש שאי ביצוע תיאום מס, כלומר תשלום מס על סכומי הכנסה חייבים במס לא נכונים, יכול לגרור תשלום של 49% (!) מס הכנסה על הכנסות שלא דווחו ולא עברו תיאום, בנוסף להיות הדבר לא חוקי.

לכן, חשוב מאד לבצע תיאום מס, ובזמן הנכון, כדי שלא תעברו חלילה עבירה פלילית, שבצידה עונשים כספיים ואף עונשי מאסר במקרים חמורים, בנוסף לתשלום מס הכנסה בשיעור גבוה יותר מאשר שיעור מס ההכנסה שהייתם משלמים לו הייתם מבצעים תיאום מס. בפועל, פשוט מדובר על תשלום של סכומים הרבה יותר גבוהים- וחבל.

 מי צריך להגיש בקשה לתיאום מס?

החלק הארי של מי שצריך להגיש בקשה לתיאום מס, הוא שכירים שעוסקים ביותר מעבודה אחת, בין אם כשכירים בעבודה הנוספת, או כעצמאים.

בנוסף לכך, יש צורך בביצוע תיאום מס גם ל:

  • מי שקיבל מענק או תשלום חד פעמי.
  • מי שיש לו או הייתה לו הכנסה נוספת זמנית במהלך שנת המס הרלוונטית.
  • מי שמקבל תשלומי קצבאות ממשלתיות, דוגמת קצבת ילדים או פנסיה.

ישנם מקרים ספציפיים נוספים עליהם לא נרחיב פה- אך העיקרון ברור. שכיר שהכנסתו מהעבודה הראשונה שלו, היא אינה הסכום הנכון לפיו צריך לשלם מס הכנסה, כלומר זו לא ההכנסה החייבת במס הנכונה שלו- צריך לבצע תיאום מס. אין הבדל מהותי אם הסיבה לכך שהכנסתו היא אינה ההכנסה החייבת במס שלו היא בשל עבודה נוספת, מענק, תשלום חד פעמי או קבלת קצבאות.

 האם כדאי להיעזר ברואה חשבון בכדי לעשות תיאום מס?

כפי שפורט מעלה, לכל אפשרות בה תבחרו לבצע את תיאום המס שלכם, יש יתרונות וחסרונות רבים. אנו ממליצים להשקיע בתיאום המס את הזמן והכבוד הראויים לו, משום שזהו כלי חשוב ומשמעותי בתשלומי המס שלכם. אם ברצונכם לבצע את תיאום המס בצורה המדויקת והיעילה ביותר- יתכן שפנייה לרואה חשבון או ליועץ מס תהיה הפעולה המתאימה עבורכם. היתרון הגדול בפנייה לרואה חשבון היא, שתוכלו לקבל מענה שלם, המקיף את כל הנגזרות הנלוות לעיתים לביצוע תיאום מס. לדוגמא, לפעמים בשל אי דיוקים בעת ביצוע תיאום המס, יש צורך להגיש בקשת החזר מס. בקשת החזר מס לשכירים לדוגמא יכולה להיות תהליך מסובך ומייגע, ששכירים ישמחו לוותר עליו. ביצוע תיאום המס באמצעות רואה חשבון יכול להקטין את הסיכוי לטעויות ולאי דיוקים, ואף במקרה שיש בכל זאת צורך להגיש בקשה להחזר מס, תוכלו להיעזר ברואה החשבון או ביועץ המס לשם כך. כמו כן, חשוב לציין כי במידה ותצטרכו להגיש בקשה להחזר מס, בשל תיאום מס לא מדויק או באופן בלתי תלוי, חשוב שתכירו את האפשרויות הרבות העומדות בפניכם (לדחוף פה לינק למאמר של החזר מס). לדוגמא, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס בשל תיאום מס אך לא רק. גם שינויים במצב המשפחתי, מעבר למקום מגורים מזכה, או אפילו לקיחה של הלוואה דיגיטלית, הלוואה למימון רכב, הלוואה חוץ בנקאית ועוד, יכולות להיות סיבות מספקות לשם הגשת בקשה להחזר מס. היום, רובנו לא מודעים לזכאויות שלנו, ומערכת המס היא ביורוקרטית ומורכבת למדי. פנייה לרואה חשבון או ליועץ מס לשם ביצוע תיאום מס יכולה להיות הפתרון היעיל ביותר בהסתכלות רחבה, גם אם מקבלים ייעוץ בתחומים נוספים, ולבסוף חוסכים המון כסף על תשלומי מס הכנסה בשל זכאויות להטבות מס, שינויים בגובה ההכנסה החייבת במס, מעבר בין מדרגות מס וכדומה.

כותב התוכן:עמנואל שרקי
בן 25, סטודנט לחשבונאות וכלכלה באוניברסיטה העברית, גר בכוכב יעקב, נשוי

לקבלת הלוואה מיידית
השאירו פרטים